Nu kan du vaccinera dig mot influensa och covid-19 (lättläst)
LyssnaUnder vintern sprids både influensa och covid-19.
Du kan skydda dig mot båda sjukdomarna
om du vaccinerar dig.
Du kan ta gratis vaccin mot influensa och covid-19
om du är 65 år och äldre
eller om du tillhör en riskgrupp.
Man kan bli sjuk även om man är vaccinerad.
Men då blir man mindre sjuk.
Vad är en riskgrupp?
Riskgrupper är olika grupper med människor
som har större risk än andra
att bli allvarligt sjuka av vissa sjukdomar.
Vilka är riskgrupper för influensa och covid-19?
Det är:
- Personer som är 65 år eller äldre.
- Gravida personer efter vecka 12 i graviditeten.
- Vuxna personer med hjärtsjukdomar eller kärlsjukdomar.
- Vuxna personer med lungsjukdomar som KOL eller svår astma.
- Vuxna personer med fetma.
- Vuxna personer med leversjukdomar eller njursjukdomar.
- Vuxna personer med diabetes.
- Vuxna personer med ett väldigt svagt immunförsvar.
- Vuxna personer med demens.
Det kan finnas fler riskgrupper
än de vi berättar om här.
Prata med din läkare om du inte vet
om du tillhör en riskgrupp.
Det här gäller för barn och unga
- Barn och unga som tillhör en riskgrupp
kan bli mycket sjuka i influensa,
och bör vaccinera sig mot influensa. - Barn och unga som riskerar att bli mycket sjuka i covid-19,
bör vaccinera sig mot covid-19 om en läkare säger det.
Andra personer som bör vaccinera sig
mot influensa
- Personal inom vården och omsorgen
bör vaccinera sig mot influensa
om de vårdar personer eller patienter
som riskerar att bli mycket sjuka i influensa. - Både vuxna och barn bör vaccinera sig mot influensa
om de bor tillsammans med personer
som har ett väldigt svagt immunförsvar.
Var kan jag vaccinera mig?
På www.1177.se kan du läsa om
var du kan vaccinera dig där du bor.