Frågor och svar mikrobiologens kundtjänst
LyssnaHär har vi samlat våra vanligaste frågor som kommer till vår Kundtjänst för mikrobiologi.
Kundtjänst för mikrobiologi
Personuppgifter på fakturor togs bort från och med den 13 januari 2020 i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Det är därmed labdatanumret som är den unika identiteten för provet och som behöver uppges i telefonkontakt med Kundtjänst mikrobiologi.
Labdatanumret finns på fakturan för analysen och börjar med ÅR-XXXXX (till exempel 20-00001).
För att ytterligare säkerställa patientsäkerheten, korrekt fakturering och snabbare svarstider så uppmanar vi våra kunder att använda vår elektroniska remiss istället för traditionell pappersremiss.
Mer information om e-remiss och e-svar
- Remiss/E-remiss för kliniskt mikrobiologiska analyser eller
- e-posta din fråga till kundtjanst.mikrobiologen@folkhalsomyndigheten.se.
Här finns mer information hur Folkhälsomyndigheten behandlar personuppgifter:
Information om provtagningsmaterial t.ex. vilket rör som ska användas, hittas i analyskatalogen för respektive mikrobiologiskt agens.
Varje analys har en egen svarstid. Se respektive mikrobiologiskt agens i analyskatalogen.
Prov för serologiska analyser kan förvaras i kyl över helgen i väntan på transport.
För information om priser se prislistan för kliniskt mikrobiologiska analyser.
Information om analysutbudet hittar du i vår analyskatalog.
Enligt smittskyddslagen (2004:168) och smittskyddsförordningen (2004:255) ska vissa sjukdomar anmälas till landstingets smittskyddsläkare och Folkhälsomyndigheten. Detta görs via SmiNet.
Beställningar görs via e-post till kundtjänst för mikrobiologi.
Läs på sidan: Remiss/E-remiss för kliniskt mikrobiologiska analyser