Har du klagomål på hygien, städning, luftkvalitet eller liknande i en skola eller förskola ska du i första hand vända dig till verksamheten. Om inte det hjälper kontaktar du kommunens miljö- och hälsoskyddskontor, som bedömer situationen och kan fatta beslut om utredningar och åtgärder.
Tillsynsvägledning skolor och förskolor
LyssnaHär kan du som är miljö- och hälsoskyddsinspektör hitta samlad vägledning om inomhusmiljön i skolor och förskolor och hur tillsynen enligt miljöbalken kan bedrivas. Även för dig som ansvarar för eller arbetar på en skola eller förskola finns information som du kan använda dig av, exempelvis när ett egenkontrollprogram ska tas fram.
Inomhusmiljön i skolor och förskolor skiljer sig från många andra inomhusmiljöer genom att många personer vistas samtidigt på en relativt liten yta. Detta ställer höga krav på bland annat ventilation och städning för att undvika dålig luftkvalitet som kan påverka hälsan negativt.
Skolor och förskolor är anmälningspliktiga verksamheter enligt miljöbalken. Verksamhetsutövaren är ansvarig för att verksamheten och inomhusmiljön i lokalerna där verksamheten bedrivs är bra och barnens hälsa inte påverkas negativt. Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska i sin tillsyn enligt miljöbalken ägna särskild uppmärksamhet åt skolor och förskolor och Folkhälsomyndigheten ger vägledning.
Till dig om är privatperson och har klagomål
Tillsynsvägledning
Hälsoskydd i skolor och förskolor
En e-publikation med en samlad vägledning om hälsoskyddet i skolor och förskolor. Publikationen innehåller ett fördjupande kapitel om städning, som ger kompletterande vägledning till det allmänna rådet om städning i förskola, skola, fritidshem och öppen fritidsverksamhet (FoHMFS 2014:19). Publikationen ger också vägledning om andra faktorer som hygien, allergener, ventilation, temperatur, buller. Publikationen tar även upp utemiljön.
-
Tillsynsvägledning om hälsoskydd i skolor och förskolor
Publicerad:Uppdaterad:Vägledningen tar upp relevant miljölagstiftning och framförallt miljöfaktorer såsom städning och rengöring, luftkvalitet och ventilation, allergener, smittskydd och hygien. I vägledningen framgår exempel…
Frågor och svar om tillsyn av städning i skola och förskola
Vanliga frågor från miljö och hälsoskyddsinspektörer om städning, rengöring och hygien i skolor och förskolor.
Frågor och svar om tillsyn av städning i skolor och förskolor
Seminarium om tillsyn och inomhusmiljön i skolan från 2014
Filmer från ett seminarium där Folkhälsomyndighetens vägledning om ventilation och städning i skolor presenterades. Filmerna är från 2014 men är fortfarande aktuella.
Se seminarium om tillsyn och inomhusmiljön i skolan från 2014
Information till dig som driver en skola eller förskola
-
Egenkontroll av inomhusmiljön i skolan och förskolan – Till dig som driver en skola eller förskola
Publicerad:Uppdaterad:Publikationen är en introduktion till arbetet med egenkontroll av inomhusmiljön i skolan eller förskolan. Den som ansvarar för en skola eller förskola ska bedriva ett löpande, systematiskt arbete för…
-
Städning i skola eller förskola – Till dig som är verksamhetsutövare och driver en skola eller förskola
Publicerad:Publikationen om städning i skola och förskola vänder sig till dig som driver en skola eller en förskola. Den som ansvarar för en skola eller förskola ska bedriva ett löpande, systematiskt arbete för…
Smitta i förskolan
En kunskapsöversikt och ett utbildningsmaterial om hur man hanterar smittskyddsfrågor i en förskoleverksamhet. Materialet vänder sig i första hand till huvudmännen, men även personal och tillsynsmyndigheter har nytta av det.
Rökfria skolgårdar – kunskapsstöd
Ett samlat kunskapsstöd som är till för att stödja kommuner och skolor att utveckla arbetssätt för att förebygga tobaksbruk och främja rökfria skolgårdar.
Publikation
-
Smitta i förskolan – Vägledning till personal och huvudmän i förskolan för att förebygga och hantera smitta
Publicerad:Vägledningen ger råd kring det förebyggande arbetet att minska risken för smittspridning i förskolemiljö, hur man främjar barns och personals hälsa och råd kring hur barn ska kunna delta i den pedagogiska…