Samverkan mot alkohol och droger i trafiken (SMADIT)
LyssnaMed arbetssättet SMADIT, Samverkan mot alkohol och droger i trafiken, erbjuds personer som ertappats för ratt-, drogratt- eller sjöfylleri vårdkontakt och stöd efter händelsen. Med SMADIT vill man även minska återfall i denna typ av brott. SMADIT bygger på nära och långsiktigt samarbete mellan aktörer som polis, kommun och region.
Folkhälsomyndigheten har i uppdrag att verka för nationell samordning inom ANDTS-området. Som en del i detta sammankallar vi en nationell SMADIT-grupp. De myndigheter som ingår i den nationella samverkan är Trafikverket, Transportstyrelsen, Polismyndigheten, Socialstyrelsen, Kriminalvården, Kustbevakningen, Tullverket och länsstyrelserna. I den nationella SMADIT-gruppen ingår även Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Den nationella gruppen arbetar bland annat med att behandla övergripande frågor samt sprida kunskap om SMADIT på mötesplatser och konferenser såväl nationellt som internationellt.
Folkhälsomyndigheten följer även upp det regionala och lokala SMADIT-arbetet via den årliga undersökningen Länsrapporten. På detta sätt kan vi se hur många kommuner som arbetar med SMADIT och vilka aktörer som samverkar i arbetet.
Figur 1. Andel kommuner 2011-2023 som arbetade med SMADIT.
Lokala samarbeten är centralt
Utgångspunkten för SMADIT är att misstänkta ratt-, drogratt- eller sjöfyllerister så snabbt som möjligt ska få erbjudande om att komma i kontakt med socialtjänst eller beroendevård för att adressera sina problem av alkohol och/eller droger. Den lokala polisen eller tjänstemännen på Kustbevakningen eller Tullverket som ertappar den onyktre i trafiken vägleder till en kontakt med kommun eller region enligt lokala förutsättningar. Hur man arbetar med SMADIT skiljer sig därför åt över landet. Det finns ofta samverkansgrupper som behandlar det lokala eller regionala SMADIT-arbetet såsom fördjupade samarbeten, lokal uppföljning och återkoppling m.m.
Vilka samverkar kring SMADIT?
Det var 115 kommuner (eller 46 procent av dem som svarade på Länsrapportens undersökning) som uppgav att de arbetade med SMADIT under 2023. De vanligaste lokala aktörerna i samverkan kring SMADIT var Polismyndigheten och kommunens socialtjänst, därutöver uppgav drygt en tredjedel att regionen var en samverkansaktör. I kategorin "annan aktör" lyfts främst länsstyrelsen.
Figur 2. Lokala aktörer som samverkade kring SMADIT 2023.
Många förare som avlider i trafikolyckor har tidigare varit misstänkta för drograttfylleri
Fyra av tio förare som avlider i trafikolyckor har alkohol och/eller narkotika i kroppen. Det visar en studie som Rättsmedicinalverket gjort på uppdrag av Folkhälsomyndigheten, där rättskemiska analyser av avlidna förare i trafikolyckor under perioden 2012-2022 har påvisat om förarna hade alkohol och/eller narkotika i kroppen. 1 525 förare avled under perioden, varav 594 personer (39 procent) hade alkohol och/eller narkotika i kroppen.
Andelen avlidna förare med påvisad förekomst av alkohol och/eller minst en narkotikaklassad substans varierade mellan olika län, från 34 procent (Uppsala län, Kalmar län, Värmlands län, Västerbottens län) till 48 procent (Blekinge län, Örebro län). För hela Sverige låg denna andel på 39 procent.
Datan i tabell 1 visar beräkning som är baserad på antalet avlidna förare med påvisad förekomst av alkohol och/eller narkotika samt folkmängd. Uppgifter om folkmängd är hämtade från Statistiska centralbyrån. Den visar även andel med påvisad förekomst av alkohol och/eller minst en narkotikaklassad substans i respektive län. Notera att antalet olyckor för alla län tillsammans är 1 520 då information om dödsplats saknades för fem dödsolyckor. För Sverige ingår samtliga 1 525 dödsolyckor.
Län | Antal avlidna förare | Antal positiva avlidna förare per 100 000 invånare | Andel positiva avlidna förare (%) |
---|---|---|---|
Stockholms län | 143 | 6 | 44 |
Uppsala län | 58 | 14 | 34 |
Södermanlands län | 55 | 18 | 38 |
Östergötlands län | 68 | 14 | 43 |
Jönköpings län | 78 | 21 | 41 |
Kronobergs län | 46 | 23 | 35 |
Kalmar län | 53 | 21 | 34 |
Gotlands län | 19 | 31 | 37 |
Blekinge län | 23 | 14 | 48 |
Skåne län | 181 | 13 | 36 |
Hallands län | 50 | 15 | 40 |
Västra Götalands län | 234 | 13 | 38 |
Värmlands län | 74 | 26 | 34 |
Örebro län | 66 | 21 | 48 |
Västmanlands län | 35 | 12 | 43 |
Dalarnas län | 65 | 23 | 35 |
Gävleborgs län | 57 | 20 | 40 |
Västernorrlands län | 58 | 24 | 43 |
Jämtlands län | 23 | 17 | 35 |
Västerbottens län | 50 | 18 | 34 |
Norrbottens län | 84 | 34 | 40 |
Sverige | 1 525 | 15 | 39 |
Sammanlagt hade 163 personer av de avlidna förarna tidigare varit misstänkta för drograttfylleri. Bland avlidna förare med tidigare misstanke om drograttfylleri var förekomsten av minst en narkotikaklassad substans nästan tre gånger så hög som bland avlidna förare utan tidigare misstanke. Många dödsfall i trafiken skulle förhoppningsvis kunna undvikas om fler som ertappas för rattfylleri erbjuds vårdkontakt och stöd efter händelsen.
Läs mer om resultaten i vårt faktablad:
-
Alkohol och narkotika vid dödliga olyckor i trafiken
Publicerad:Faktabladet riktar sig i första hand till beslutsfattare och personer som arbetar förebyggande, bland annat i kommuner, i regioner, på länsstyrelser samt på nationell nivå
Hur kan man arbeta med SMADIT?
För att SMADIT-arbetet ska fungera krävs en långsiktig och nära samverkan mellan olika samhällsaktörer. Här har vi samlat erfarenheter och tips från olika delar av landet.
Arbetssättet SMADIT föddes i Skellefteå i slutet av 90-talet. Hur jobbar man idag och vad har man lärt sig under arbetets gång? Se film om SMADIT i Västerbotten.
I Stockholm har polisen och regionen hittat sitt sätt att samverka genom en gemensam SMADIT-lokal. Se film om arbetet, utmaningarna och framgångsfaktorerna.
En film om SMADIT-samverkan i Västerbotten
En film om SMADIT-samverkan i Stockholm
Faktablad
-
Socialtjänsten och polisen – så arbetar vi med SMADIT
Publicerad:I Jönköpings län har man lång erfarenhet av att arbeta med SMADIT (Samverkan mot alkohol och droger i trafiken). I det här faktabladet kan du läsa om utmaningar och framgångsfaktorer från socialtjänsten…
-
Att arbeta med SMADIT, exempel från länsstyrelserna
Publicerad:Faktabladet kan användas som stöd och inspiration för länsstyrelser, polisregioner, kommuner och regioner som vill starta eller utveckla samverkan regionalt och lokalt.
-
Att arbeta med SMADIT, exempel från polisregionerna
Publicerad:Faktabladet kan användas som stöd och inspiration för länsstyrelser, polisregioner, kommuner och regioner som vill starta eller utveckla samverkan regionalt och lokalt.