Uppföljning av kriterier skola
Nedan framgår hur ni som verksamhet visar hur ni uppfyllt kriterierna för att bli diplomerade. Vägledande exempel finns under varje kriterium. Kontakta oss när ni arbetat med kriterierna och är redo att bli diplomerade.
Undervisning och aktiviteter för elever
Kriterium 1
Skolan använder sig av utbildningsmaterial och aktiviteter som ger en fördjupad kunskap om antibiotika och antibiotikaresistens, när dessa teman nämns i läroplanerna för grundskolan eller gymnasieskolan.
Måluppfyllelse: Skolan har använt sig av utbildningsmaterial och aktiviteter som ger en fördjupad kunskap om antibiotika och antibiotikaresistens när detta nämns i läroplanen.
Inrapportering: Ja/nej. Beskriv i vilka ämnen och vad som har gjorts och vad planen är framåt. Uppge antal tillfällen samt antal klasser och elever som omfattats.
Kriterium 2
Skolan tar upp antibiotika och antibiotikaresistens i minst ett ämne eller kurs i den ordinarie undervisningen, när dessa teman inte uttryckligen nämns i läroplanerna för grundskolan eller gymnasieskolan.
Måluppfyllelse: Skolan har tagit upp antibiotika och antibiotikaresistens i minst ett ämne i den ordinarie undervisningen, när det inte uttryckligen nämns i läroplanerna för grundskolan eller gymnasieskolan.
Inrapportering: Ja/nej. Beskriv i vilka ämnen och vad som har gjorts och vad planen är framåt. Uppge antal tillfällen samt antal klasser och elever som omfattats.
Kriterium 3
Skolan genomför en eller flera aktiviteter (gärna ämnesövergripande) med fokus på infektioner, smittspridning, antibiotika och antibiotikaresistens, som ett komplement till den ordinarie undervisningen.
Måluppfyllelse: Skolan har genomfört en eller flera aktiviteter (gärna ämnesövergripande) med fokus på infektioner, smittspridning, antibiotika och antibiotikaresistens som ett komplement till den ordinarie undervisningen
Inrapportering: Ja/nej. Beskriv i vilka ämnen och vad som har gjorts och vad planen är framåt. Uppge antal tillfällen samt antal klasser och elever som omfattats.
Förankring och kompetensutveckling
Kriterium 4
Arbetet med kriterierna för att bli en antibiotikasmart skola ska vara förankrat hos skolledningen som uppmuntrar engagemang, kompetensutveckling och undervisning om infektionsprevention, antibiotika och antibiotikaresistens.
Måluppfyllelse: Arbetet med kriterierna är förankrat hos skolledningen som uppmuntrar engagemang, kompetensutveckling och undervisning ominfektionsprevention, antibiotika och antibiotikaresistens
Inrapportering: Ja/nej. Beskriv hur.
Kriterium 5
Skolan erbjuder sin personal utbildning och information om antibiotikaresistens, hur man kan arbeta förebyggande och att man jobbar för att bli en antibiotikasmart skola.
Måluppfyllelse: Skolan har erbjudit sin personal utbildning och information om antibiotikaresistens, hur man kan arbeta förebyggande och att man jobbar för att vara en antibiotikasmart skola.
Inrapportering: Ja/nej. Beskriv vad ni har erbjudit, på vilket sätt, för vem och en plan framåt.
Kunskap- och erfarenhetsspridning
Kriterium 6
Skolan informerar personal, elever och vårdnadshavare om antibiotikaresistens och att man arbetar för att bli en antibiotikasmart skola.
Måluppfyllelse: Skolan har informerat personal, elever och vårdnadshavare via lämpliga kanaler.
Inrapportering: Ja/nej. Beskriv hur.
Kriterium 7
Skolan bidrar till att sprida lärdomar från arbetet och deltar i erfarenhetsutbyte.
Måluppfyllelse: Skolan har bidragit till att sprida lärdomar och deltagit i erfarenhetsutbyte.
Inrapportering: Ja/nej. Beskriv hur.