Uppföljning av kriterier förskola
Här framgår hur ni som verksamhet visar hur ni uppfyllt kriterierna för att bli diplomerade. Kontakta oss när ni arbetat med kriterierna och är redo att bli diplomerade. Denna uppföljning avser de verksamheter som pilotttestat kriterier under 2024 och som vill diplomera sig.
Organisation och samverkan
Kriterium 1
Extern samverkan: Förskolans ledning har etablerat en kontakt med andra organisationer för att samverka och få stöd i förskolans smittförebyggande arbete.
Uppföljning av kriterium 1
Svara ja eller nej om ni diskuterat nuvarande former för samverkan med och stöd från andra organisationer samt reflekterat över behov och förutsättningar. Beskriv kort vilka organisationer ni har en etablerad kontakt med gällande frågor om hygien och smittskydd (exempelvis gällande hygienrutiner, utbildning, utbrottshantering eller sjuka barn).
Kriterium 2
Intern organisation: Förskolan har utsett ombud med uppgift att stötta i arbetet med tillämpning och uppföljning av smittförebyggande rutiner (hygienombud).
Uppföljning av kriterium 2
Bifoga en uppdragsbeskrivning för hygienombud.
Arbetssätt för smittförebyggande åtgärder
Kriterium 3
Förskolan har kartlagt sitt nuvarande arbete med hygien och sjuka barn samt identifierat eventuella behov av förbättringar eller åtgärder.
Uppföljning av kriterium 3
Bifoga kartläggningen. Ni kan bifoga checklistorna från Antibiotikasmart. Det går även bra att bifoga en kartläggning utifrån en mall framtagen inom en region och kommun. Till exempel finns ett protokoll från smittskydden i region Värmland och Västra Götaland.
Kriterium 4
Förskolan har upprättat en handlingsplan baserad på resultaten av kartläggningen.
Uppföljning av kriterium 4
Bifoga en handlingsplan. I en handlingsplan bör följande framgå; identifierade förbättringsområden, målet som ni vill uppnå, den planerade åtgärden för att nå målet, person eller funktion som är ansvarig för genomförande av åtgärden, datumet för genomförande. I fall där uppföljningar av åtgärder redan gjorts bör också resultaten vid uppföljningarna framgå. Använd gärna Antibiotikasmart Sveriges mall för handlingsplan.
Kriterium 5
Förskolan har genomfört sitt förbättringsarbete enligt en upprättad handlingsplan.
Uppföljning av kriterium 5
Bifoga mallen för förbättringsarbete från Antibiotikasmart eller beskriv kort vad ni gjort för förbättringsarbete exempelvis utifrån frågeställningarna:
- Var är vi?
- Var är vi? (Lägesbild)
- Vart ska vi? (Syfte/mål/förväntat resultat)
- Hur gör vi och när gör vi det? (Genomförande)
- Hur blev det?
Kunskap och kompetens
Kriterium 6
Personal: Förskolans personal har utbildning i grundläggande hygien, infektioner och smittskydd. Det finns en plan för hur personalen kan få utbildning regelbundet utifrån behov.
Uppföljning av kriterium 6
Beskriv kortfattat planen för hur personalen får utbildning om grundläggande hygien, infektioner och smittskydd.
Kriterium 7
Barn: Förskolan har haft pedagogiska aktiviteter för barnen om hälsa och hygien.
Uppföljning av kriterium 7
Beskriv kortfattat vad ni genomfört för pedagogiska aktiviteter om hälsa och hygien.
Uppföljning
Kriterium 8
Förskolan har en dokumenterad struktur för hur kriterierna kontinuerligt följs upp och återrapporteras till berörda chefer och medarbetare.
Uppföljning av kriterium 8
Bifoga en kort beskrivning av hur arbetet dokumenteras och återrapporteras till chefer och medarbetare.
Ni kan även bifoga årshjul om ni vill. Ni kan även resonera utifrån nedanstående frågor:
- När genomförs en ny översyn av kriterierna?
- Hur hålls frågorna levande?
- Hur planerar ni för återkommande aktiviteter som behöver göras med viss regelbundenhet?
- Hur tar ni vara på lärdomar?