En Friskare förskola: En berättelse om samarbete, utmaningar och friskare barn

Det ritas och pysslas. Äventyr berättas och skratten bubblar. Tre små huvuden åker ihop – titta vad jag har hittat! En nyckelpiga! En helt vanlig dag på förskolan Sörgården i värmländska Säffle.

Foto: Therese Winberg, Johnér

Foto: Therese Winberg, Johnér.

Att arbeta med små barn innebär ständig närhet. Såväl barn emellan som mellan barn och pedagoger. Inte sällan droppas det från näsor eller hostas i armveck. Ibland händer det mindre trevliga saker i blöjan också. Pedagogerna på de värmländska förskolorna Sund och Sörgården insåg tidigt att smittspridning lätt kan ske inom förskolans väggar.

– Vi vistas såväl inne som ute, och eftersom barnen är nyfikna så är de nära både varandra och oss. Om någon är krasslig är det då lätt att bli smittad. Därför blev frågan om att arbeta antibiotikasmart – för en friskare förskola – viktig för oss, förklarar Maritha Rundell Wiklund, som är pedagog och hygienombud på förskola Sörgården.

– Genom hygienrutiner vill vi skapa en miljö där både barnen och vi kan hålla oss friska, fortsätter hon.

Resan mot Antibiotikasmart

Det var vintern 2024 som förskolorna Sund och Sörgården började sin resa mot att bli en friskare förskola genom Antibiotikasmart Sverige. Med stöd av erfarna hygienombud och rektorn Maria Pantzare, satte de i gång med att systematiskt förbättra sina rutiner. Deras arbete har präglats av samarbete och engagemang, där både pedagoger och föräldrar har varit delaktiga i processen.

Maria Pantzare, rektor, Maritha Rundell Wiklund hygienombud, Anna Noreliusson hygienombud. Fotograf: Anna Gustavsson.

Personer på bild: Kvinna i mitten på fotot är Maria Pantzare, rektor. Till vänster syns Maritha Rundell Wiklund hygienombud och till höger Anna Noreliusson hygienombud. Foto: Anna Gustavsson.

Akuthink och Årshjul

Bland de åtgärder som infördes finns akuthinken – ett enkelt men effektivt verktyg om någon liten en plötsligt skulle bli sjuk.

– Varje avdelning har fått en akuthink med nödvändigheter för att hantera akuta situationer, såsom kräkningar eller feberattacker. Dessutom skapade vi en tydlig rutin för hur vi hanterar pottor och förvarar nappar, säger Maritha Rundell Wiklund.

För att ytterligare öka transparensen och effektiviteten har förskolorna även skapat ett årshjul för städning och tvätt av material.

– Vi har nu en tydlig översikt över när olika städuppgifter ska utföras, vilket gör att vi kan hålla vår miljö ren och säker.

Goda relationer en framgångsfaktor

Genom sina insatser har förskolorna byggt en stark grund för en friskare förskola. Bland annat har de etablerat goda relationer med smittskydd Värmland.

– De har varit ut till våra förskolor och tittat på hur det ser ut, och även kunnat ge goda råd i hur vi kan tänka kring miljön i skötrum och så vidare. Deras råd och stöd har varit ovärderliga. Inspirerande föreläsningar har också gett personalen ny kunskap och infallsvinklar, vilket har bidragit till engagemanget, säger Maria Pantzare.

Brist på tid en utmaning

Trots framgångarna är resan mot en friskare förskola och därmed en antibiotikasmart verksamhet inte utan utmaningar. Tid är en bristvara, och pedagogerna kämpar för att kunna integrera alla nya rutiner i en redan fullspäckad vardag.

– Det kan vara en stressfaktor att ständigt behöva tänka på nya rutiner. Vi vet att vi måste göra detta för barnens skull, men ibland känns det som att tiden inte räcker till, säger Maritha Rundell Wiklund.

För att lyckas måste samarbetet sträcka sig även till hemmen. Genom att involvera föräldrarna i dialogen kring hälsofrågor och smittspridning, vill förskolorna skapa en helhet där barnen kan vara friska både på förskolan och hemma.

– Vi informerar föräldrarna om vad de kan göra för att stötta oss – från handtvätt efter lek till ansvar för sjukdomssymptom, säger Maria Pantzare.

Hoppas på diplomering

I dag har de båda förskolorna kommit långt i sitt arbete. De har informerat andra förskolor om sina nya rutiner och hoppas på att kunna skicka in sin ansökan om diplomering som en Friskare förskola innan årsskiftet 2024/2025.

– Vår resa mot att bli en antibiotikasmart friskare förskola är en fortsättning på den vårdande och stöttande miljö vi alltid strävat efter, avslutar Maria Pantzare.

Genom att berätta om sina erfarenheter, både med glädje och utmaningar, visar de värmländska förskolorna att vägen mot en friskare förskola är möjlig att gå. Det kräver engagemang, samarbete och framför allt – en vilja att förändra för framtidens barn.